You, the petitioner
There is news!
Railway 2833970 640

Lanceer de AOW-OV-kaart

6,028 signatures

De NS moet de prijs van treinkaartjes weer verhogen bij gebrek aan inkomsten. Overdag rijden veel treinen met lege stoelen. Geef daarom iedereen met AOW een ov-kaart zoals de studenten voor gratis treinreizen en geef de NS een vergelijkbare vergoeding ervoor.

Vertel door: aowov.petities.nl als adres van deze petitie!

Petition

We

ov-reizigers, aow-ers en medestanders

 

establish that:

  • de maandelijkse vaste lasten van een auto een situatie veroorzaken vergelijkbaar met een ov-studentenkaart: je bent een dief van je eigen portemonnee als je er dan niet ook mee rijdt respectievelijk reist
  • de treinen vooral in de spits vol zitten.
  • buiten de spits moeten treinen wel de dienstregeling blijven rijden, ook al zitten er veel minder mensen in.
  • een deel van de aow'ers nu het liefst de auto pakken, die ze al hebben, omdat een treinritje al snel duurder en moeilijker is.
  • sommige aow'ers wel koopkrachtsteun kunnen gebruiken.

 

and request

alle aow'ers in Nederland een ov-kaart te geven die recht geeft op reizen op de uren dat de NS weinig passagiers heeft.

Sign this petition

 
We e-mail you a link to confirm your signature. Your data will not be shared with third parties and remains with the Stichting Petities.nl. Your name and place of residence will only appear if you choose this. Read more about this in our privacy statement.

History

Signatures

Updates

Onduidelijk hoeveel 65-plussers nu een abonnement hebben

Belangrijk is te weten hoeveel 65-plussers hun abonnement zullen opzeggen. Dat is immers een extra kostenpost.

+Read more...

Helaas deelt de NS die informatie niet:

"Hartelijk dank voor uw e-mail die uw richtte aan een NS woordvoerder. Alle klantreacties worden door onze afdeling in behandeling genomen. Daarom is uw e-mail doorgestuurd.

U vraagt hoeveel vaste klanten NS heeft die 65+ zijn. Voor alle gegevens met betrekking tot ons bedrijf die openbaar zijn, verwijs ik u naar onze site. Op de openingspagina kunt u onder de optie 'Over NS' alle gegevens vinden die voor iedereen inzichtelijk zijn. Overige informatie kan ik u helaas niet verstrekken."

Overigens ontving de woordvoerder de vraag nadrukkelijk niet als van een klant, maar vanwege deze petitie. Het was dus geen "klantreactie."

2025-08-27

6000 ondertekeningen op 19 augustus 2025! En het klimaatticket

Op 19 augustus zijn we de 6.000-grens gepasseerd!

Tegelijk is er ook het verkiezingsprogramma van GroenLinks-PvdA verschenen met daarin het voorstel voor een klimaatticket. Dat lijkt erop.

+Read more...

"Voor €49 per maand kan je onbeperkt reizen in daluren met het Klimaatticket. Zo maken we het OV voor iedereen betaalbaar."

Die €49 zal meer zijn dan wat een AOW'er in zal leveren door de schaal waarop het gebeurt. Er zijn heel veel AOW'ers die dan allemaal waarschijnlijk maar een paar tientjes inleveren. Tegelijk zal dit heel veel opleveren voor de NS, zodat àlle NS-reizigers daarvan kunnen profiteren.

Dat is het grootste verschil met dit klimaatticket, want dat zal de NS juist eerder in de problemen brengen omdat de voornaamste klanten ervan de huidige treinreizigers zijn. Want het is gruwelijk moeilijk om mensen de trein in te lokken en helemaal in de daluren. De reizigers die nu al in de daluren reizen zullen goedkoper uit zijn, met minder inkomsten voor de NS... Het huidige vergelijkbare Dalvrij is €119,95 per maand.

2025-08-19

NS maakt 60 miljoen verlies

De NS hebben een verlies van 60 miljoen gemaakt in het eerste half jaar.

"NS moet daarom de komende jaren blijven besparen en meer reizigers aantrekken, met name in de daluren waar nog veel ruimte in de trein is."

Nou, dat moet lukken.

+Read more...

Als van de jaarlijkse groei van de AOW €60 miljoen per half jaar naar de NS gaat dan is allebei opgelost. Geen verlies meer, in de daluren kan iedere AOW'er de trein gebruiken. Dat bespaart menig AOW'er meer op reiskosten dan er ingehouden wordt aan AOW. En er kan juist meer gereisd worden dan eerder. Dat is weer goed voor het welbevinden. Maar ook voorkomt het autoverkeer waardoor infrastructurele werken om files te bestrijden niet nodig zijn.

2025-07-29